E-konferens

Skriv ut D m M Y

E-konferenser

Tider för videolektionerna

Kursen omfattar videolektioner vid följande tillfällen:

  • Videolektion 1 Tisdag vecka 46 (den 2009-11-10) kl 14:00-15:00. Presentation och introduktion av kursen. Nayeb Maleki ansvarar. Soundcheck kl 13:45.  Om du  har förhinder att närvara så meddela detta i forumet. Om många har förhinder har vi möjlighet att boka om tiderna.
  • Länken nedan visar det inspelade mötet. Ingen nedladdning behövs. http://miun.emea.acrobat.com/p64742409/
  • Videolektion 2 NY TID! Måndag vecka 48 (den 2009-11-30) kl 14:00-15:00. Frågor och svar. Soundcheck 13:45
  • Videolektion 3 Måndag vecka 51 (den 2009-12-14) kl 14:00-15:00. Frågor och svar. Soundcheck 13:45.

Vid behov kan vi erbjuda extra tillfällen via video.

Soundcheck: Gå in i videokonferensrummet cirka 15 minuter före varje möte för att testa att ljud och ev. video fungerar och ställa in ljudnivåer.

Vad gör jag om jag missar videolektionen?

En inspelning publiceras ovan en eller två dagar efter videolektionen.

Teknikfrågor

Vad behövs?

Verktyget Adobe Acrobat Connect används för videomötena. Det kräver inte installation av någon klientprogramvara på din dator, utan du behöver endast en webbläsare med Flash. Information om videorummets webbadress återfinnes nedan Logga in som gäst. Om en inspelning görs publiceras dess webbadress under på webbplatsen inom ett dygn efter mötet.

Det är en fördel om du kan införskaffa ett fungerande headset med mikrofon till datorn, och gärna en webbkamera inför videolektionerna. Om du saknar mic kan du istället chatta och lyssna via högtalare.

Vi avråder från att använda bordsmikrofon i kombination med högtalare, på grund av risk för ekon, rundgång och brus.

Kontrollera din installation

Testa att du har en fungerande installation genom att gå in på Troubleshooting page/Meeting test. När du går in på den sidan installeras även Adobe Acrobat Add-in, som är ett tilläggsprogram som behövs för att kunna ladda upp dokument (t.ex. powerpointpresentationer som man vill visa) och för att kunna visa sin skärm för andra mötesdeltagare. Det tilläggsprogrammet saknas emellertid för operativsystemet Linux.

Logga in som gäst

Du når kursens videorum genom att gå in på webbadressen miun.emea.acrobat.com/dt018g/.

Logga in som gäst, genom att uppge ditt fullständiga namn eller ditt portal-ID.

Automatisk ljudnivåinställning

När du har kommit in i videokonferensrummet:

1. Klicka på menyn Meeting högst upp till vänster och välj ”Manage My Settings” och sedan "Audio Setup Wizard".

2. Följ guiden steg för steg. Om du har flera mikrofoner, se till att du inte väljer kamerans mikrofon.

3. När du kommit till slutet på guiden avsluta genom att klicka på Finish.

Användning

Skriv korta meddelanden i fönstret "Chat".

För att tala, klicka på hänglåsknappen strax till höger om texten "Talk" längst ned på skärmen. (Den knappen är bara synlig efter att mötets värd har gett kursdeltagarna status som Presenters.)

Starta din webbkamera genom att klicka på kameraknappen i fönstret "Camera and voice". (Den knappen är bara synlig efter att mötets värd har gett kursdeltagarna status som Presenters.)

Obs! Om mötets värd har gett dig status som Presenter kan du göra ändringar som påverkar alla. Välj därför inte "Voice off" på menyn bredvid hänglåset. Ändra aldrig poddarnas ("fönstrens") storlek.

Logga in

Lokal inloggning

Stäng meny